این منم آن نغمه ناجور

اجتهاد ما تعطيل است

پيامبر اسلام در حکومت خود زکات را شامل بر چند چيز  ميدانست.
چند سال پس از آن امام علي اسبها را نيز مشمول زکات دانست.
چرا؟ چون شرايط اجتماعي(اقتصادي)در آن چند سال تغيير کرده بود ؛ و حکم اسلام نيز متناسب باآن تغيير کرد.
امروز پس از 1000 سال هنوز زکات شامل بر همان اقلام است که بود.
چرا؟
حتما مجتهدين بر اين گمانند که شرايط اجتماعي در اين هزار سال بي تغيير مانده است!

در صدر اسلام مجسمه(بت)را ميپرستيدند ، بهمين دليل مجسمه سازي حرام شد.امروز ، هنوز مجسمه سازي  حرام است.(يعني ايشان نفهميده اند که کاربرد مجسمه تغيير کرده!و بيم آن دارند که مردم از خداپرستي به بت پرستي روي آورند!)
من در جماعت فقها مجتهدي نميبينم ؛ اگر کسي در زمان ما اجتهاد کرده باشد و بتوان او را مجتهد ناميد بي گمان کسي مانند شريعتي و مطهري و سروش است.
فقه ما در طول زمان پويا نبوده و در صدر اسلام ايستاده است.
ساده ترين و منطقي ترين نتيجه گيري اينست که:
احکام فقهي همه مربوط به صدر اسلام است و نه اينزمان ؛ مگر اينکه خلافش ثابت شود.

به راه باديه رفتن به از نشستن باطل                   اگر مراد نيابم بقدر وسع بکوشم

_ توضيحي درباره لينکها:
ابراهيم نبوي : بخش نبوي در گوياست که احتمالا بدون فيلتر شکن نميتونيد ببينيدش.
نيک آهنگ کوثر : وبلاگ نيک آهنگ است ، من که با نوشته هاش خيلي حال ميکنم شما هم امتحان کنيد.
محمد علي ابطحي : سايت وبنوشت.اگر يه ملا ديگه پيدا کردين که وبلاگ بنويسه بمن هم بگين.
کتابهاي رايگان : اين يکي بي نظيره ،لنگه نداره .ميليون تا کتاب فارسي تو اينترنت بهمت يه آدم با حال جمع شده يه جا . اگر اوناي ديگه رو نرفتيد ببينيد اينو حتما ببينيد.
دوم دام :سايت جديد ابراهيم نبوي که فعلا فيلتر نشده .توش همه چي پيدا ميشه ، خنده بازاريه.

+ amir ; ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۳/۸/٢۱
comment نظرات ()